'We zien weinig verschil tussen supermarkten'

Consumenten zien te weinig het verschil tussen de verschillende supermarktketens. Formules lijken te veel op elkaar, zeggen onderzoekers van Hendrik Beerda Brand Consultancy.

Het bedrijf voert jaarlijks merkenonderzoeken uit en bekijkt de positieve en negatieve uitschieters. Supermarkten scoren vrijwel ieder jaar goed in het merkenonderzoek, maar de consument weet de verschillende ketens steeds minder goed uit elkaar te houden.

Dan gaat het met name om de middelgrote spelers, zoals Spar, Coop, Deen, Emté, Hoogvliet, Jan Linders en Vomar. De keuze voor een van deze supermarkten wordt vooral gemaakt op basis van afstand en lopende (prijs)promoties. Een echte merkvoorkeur ontbreekt, aldus het bureau.

Als gekeken wordt naar andere bedrijven doet webwinkel Bol.com het het beste. De winkel staat voor het derde jaar op rij op de eerste plaats in het Retail Merkenonderzoek. Albert Heijn stijgt van de vierde plaats naar de tweede. Lidl (7) en Jumbo (10) blijven onveranderd op dezelfde plekken staan.

Hendrik Beerda ondervroeg voor het onderzoek zo'n 1.500 respondenten over de honderd grootste retailmerken. 

Barry (1989)

Reageer op dit artikel of stel een vraag